salam..

Bacalah..

Bacalah dengan akal..bukan mata semata-mata..jangan terburu menghabiskan lembaran..tetapi tiada yang terselit dihati..biarlah lambat asalkan ada intipati yang difahami..moga apa yang tertulis dilembaran maya ini mampu membawa hidup dekat pada sang pencipta..sampaikan walaupun hanya satu ayat..moga ia tersebar dengan kebaikan..insyaALLAH..

Wednesday, August 29, 2012

EX5 Masuk Syurga..??

Alhamdulillah..sedar tak sedar..dah lebih seminggu kita berada dalam bulan Syawal..Ramadhan telah ditinggalkan..mudah-mudahan ada lagi Ramadhan 1434 hijrah untuk kita..insyaALLAH..


Entry kali ni just mengimbau kenangan-kenangan Ramadhan yang baru je lepas tahun ni..pasal motor besar..eh..bukan pokcik yang pakai motor besar..pokcik guna motor ayahanda je pergi memana..maklumlah PTPTN tak habis bayar lagi..hehe..adelah dua orang member pokcik ni..Bro Z dengan Bro K..diorang dah kerja..pokcik..??study lagi..hehe..diorg ni kire 6-7 tahun lagi tua dari pokcik..alhamdulillah berjaya dah masing-masing..

Memandangkan diorang ni bujang teruna lagi..makanya duit berkepuk-kepuk tak payah nak risau belanja isteri anak..so diorang ni beli moto besar sorang sebiji..sorang beli Kawasaki Ninja 250..sorang lagi Honda CBR 250..dua-dua motor ni kira besarla juga..dua-dua tu idaman pokcik juga..ehem..diorang ni kira kawan baikla juga..dari sekolah rendah sampaila sekarang..makanya berlakula sesi comparing the bikes..haha..

Satu malam setelah selesai solat sunat tarawikh di surau..kira moreh la ni..

Bro Z : Amacam CBR ko..??

Bro K : OKla..sedapla bawak balik kampung..hehe..Ninja ko OK..??

Bro Z : Alhamdulillah OK..cuma minyakla mahal sikit..

Bro K : Memangla..tangki dia kan besar..dulu kita pakai LC memangla 7-8 ringgit cukup..sekarang up la sikit..hehe..

Bro Z : Kau balik kampung tak tahun ni..??

Bro K : Eh..mestila..ko tak balik ke..??

Bro Z : Balik..takkanlah beli moto mahal-mahal buat hiasan kat rumah je..

Bro K : Konvoi dengan aku la..??

Bro Z : Eh..kampung ko kan Johor..nak konvoi mende..??separuh je..

Bro K : Alaaa..ko ni..jalanla sekali sampai Melaka..buka puasa rumah nenek aku lepas tu ko sambungla jalan..

Bro Z : OKla..kite tengok..sapa lagi cepat sampai..hehe..

Bro K : OK..cun..sapa kalah bagi duit raya..


Bro Z : Woi..haram ooo bertaruh..kira judi ooo..


Bro K : Relax ar bro..gurau je kut..


Bro Z : Eh..mana Ninja ko..??

Bro K : Kat rumah..aku jalan kaki je tadi..penat ooo..takkan nak bawak moto tu gi surau..ko cakap orang..ko punya CBR mana..??

Bro Z : Sama cam ko jugak..simpan kat rumah..nanti calar pulak bawak surau ni..hehe..

Tetiba adala sorang uncle ni menyampuk..pokcik dah perasan dah dari awal-awal lagi..uncle ni duk senyum tersengih-sengih bile dengar dua bro ni berceloteh..sama cam pokcik..senyum dgn sengih je la bole buat..maklumlah pakai moto kecik je..ni ayat uncle tu..

“Eloklah tu..beli moto besar-besar..mahal-mahal..simpan dekat dalam rumah je..??orang beli sesuatu benda tu biarlah boleh dibuat masuk syurga..guna moto bawak pergi surau..pergi masjid..manalah tau boleh bawak masuk syurga..biar benda tu murah..biar benda tu kecik..yang penting benda tu bole tolong kita masuk syurga..tu lagi berharga..lagi mahal nilainya..”

Masing-masing Bro K and Bro Z pandang satu sama lain..terasa agaknya..uncle tadi terus bangun and bagi salam..



Pastu uncle tu terus je balik..dengan langkah yang sopan..uncle tu berjalan menuju Honda EX5 nya..plate number pun WCB..lama kut..tapi nampak elok je lagi..maybe tu la kut kenderaan ke syurga yang uncle tu maksudkan..kecik tapi berguna dalam buat ibadah..berguna dalam buat kebaikan..

OK..pokcik  tryla tanya ustaz..takdalah pulak hadith or ayat Al-Quran yang kata kenderaan yang kita guna di dunia boleh kita guna nanti masa nak masuk syurga..tapi ustaz tu bagila tazkirah sikit kat pokcik..sebijik cam uncle tu cakap..


‘Lebih elok kalau kita beli sesuatu benda tu yang boleh kita bawak ke syurga..biar murah atau kecil yang penting harganya mahal disisi ALLAH kalau kita gunakan untuk kebaikan dan ibadah..’

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...