salam..

Bacalah..

Bacalah dengan akal..bukan mata semata-mata..jangan terburu menghabiskan lembaran..tetapi tiada yang terselit dihati..biarlah lambat asalkan ada intipati yang difahami..moga apa yang tertulis dilembaran maya ini mampu membawa hidup dekat pada sang pencipta..sampaikan walaupun hanya satu ayat..moga ia tersebar dengan kebaikan..insyaALLAH..

Monday, February 13, 2012

Doaku Untuk Teman..


Asyraf dan Muadz merupakan teman rapat dari mereka bersekolah menengah hinggalah memijakkan kaki ke menara gading..ibarat belangkas..mereka tidak pernah berpisah..segalanya pasti akan mereka lakukan bersama..belajar..bersukan..segalanya..seperti hari kebiasaan mereka menghabiskan sisa waktu malam dengan menunaikan solat hajat dan taubat sebelum masuk untuk tidur..kehidupan mahasiswa IPTA..mencari ilmu disiang hari..cuba meraih redha ALLAH di malam hari..suatu malam ketika usainya mereka membaca surah Al-Mulk dan As-Sajdah..

Asyraf : Apa yang kau menungkan tu..ingat awek ke..??

Muadz : Engkau ni..muka tong pecah macam aku ni mana la nak ada awek..bukan macam kau..

Asyraf : Hehe..

Senyap sedetik dua..

Muadz : Aku risau..exam dah nak dekat sangat..aku serba serbi tak prepare apa-apa lagi..ni dah la final sem..aku tak naklah fail..nanti kena repeat next year..

Asyraf : Chill bro..result kau sebelum ni pun gempak je..tak pernah pulak fail..relax la..lagipun lambat lagi kan..sebulan lagi kut..aku tengok kau study sampai memalam macam ni..takkanlah tak boleh score..aku percaya kau bole..jangan risau sangatlah..

Muadz : Insyaallah..

Asyraf : Boleh aku tanya sikit..??

Muadz : Tanye je la..apahal pulak kau nak mintak kebenaran pulak ni..sebelum ni tak pernah pun..??

Asyraf : Apa yang kau selalu doa ek lepas habis solat..??aku tengok kau kalau berdoa punyala lama..

Muadz : Aku tanya kau balik..ape yang kau doa setiap kali lepas solat..??

Asyraf : Orang tanya dia..dia tanya kita balik..hampeh punye kawan..hehe..ko nak tau ke ape aku doa..??aku selalu doa supaya aku excellent akedemik..lepas grade nanti dapat kerja yang baik..dapat gaji besar..last sekali aku doa supaya aku dapat kahwin dengan wanita pilihan aku..hehe..kau..??

Muadz : Huaarrgghh..!!aku tak larat la bro..nantila ek aku bagi tau kau..selamat malam..assalamualaikum..

Asyraf : Hampeh..!!waalaikumussalam..

Dua bulan kemudian..

Asyraf : Bro..kau grade firstclass kut..tahniah..!!tapi cam biasala..nama kau still bawah nama aku..hehe..kan aku dah kata..makbul jugak kan doa kau tiap-tiap malam sebelum ni..hehe..jom aku belanja kau makan lepas ni..

Muadz : (Tersenyum) Alhamdulillah..

Tujuh tahun kemudian..

Asyraf : Sabar..mungkin ni ujian ALLAH untuk kau..kau kena redha..doa banyak-banyak supaya isteri kau sembuh dan dapat lahirkan anak kau dengan selamat..kau doalah macam dulu-dulu..lama kau berdoa..insyaallah makbul doa kau..dulu semua benda kau buat mesti kau sukses..aku yakin tu mesti sebab doa kau..nanti kau buatla solat hajat ek..

Muadz : (Sambil tersenyum) Alhamdulillah..doa aku selama ni memang dah termakbul pun..

Asyraf : Maksud kau..??takkan kau doa isteri kau sakit pulak..??aku tengok kau bahagia je dengan isteri kau selama ni..sampai nak jumpa aku pun kau bawak dia..??

Muadz : (Tersenyum) Sejak kita berkawan hinggalah hari ni..aku hanya berdoa agar semua umat islam dalam dunia ni berbahgia hidup dalam dunia ni..terutama sekali kau..sabab kau kan sahabat baik aku..syukurlah aku dapat tengok kau bahagia dengan carrier..wife kau..anak-anak..mungkin ni takdir aku..aku percaya ALLAH akan berikan yang terbaik untuk aku..kalaupun wife aku tak selamat..aku redha..ALLAH lagi sayang dia..mungkin aku akan jumpa dia di syurga nanti..takkan semua yang kita mintak kita akan dapatkan..??kau jugak selalu cakap dulu..ALLAH takkan bagi sesuatu yang kita mintak on the spot..mungkin esok..mungkin lusa..mungkin juga DIA takkan bagi apa yang kau mintak..tapi diganti dengan sesuatu yang lebih baik kan..??

Seorang doktor perempuan datang menyapa Muadz..Muadz bangun mengekori doktor perempuan tersebut tanpa menoleh pada Asyraf yang masih tercegat kaku di sofa empuk mereka menumpang duduk sebentar tadi..seperti tidak percaya perkataan itu juga yang terkeluar dari bibir mugil doktor perempuan itu.."Maaf encik Muadz..kami tak dapat selamatkan isteri dan anak encik..internal bleeding isteri encik terlalu teruk dan anak encik mati lemas kerana kekurangan oksigen ketika dalam rahim..maafkan kami.."

Asyraf : Muadz..maafkan aku..tak pernah terlintas dalam benak aku untuk doakan bahagia untuk kau..aku terlalu mementingkan diri..ya ALLAH..ampunkan diri hamba yang mementingkan diri ini..

Asyraf menadah tangannya.."Ya ALLAH ya tuhanku yang maha pemurah..kau kembalikanlah sinar bahagia buat teman ku Muadz bin Raihan..agar dia dapat terus berjuang diatas jalanmu kerana aku tahu dia seorang hambaMu yang sangat baik budi pekertinya..amean.."

Tangan disapu pada muka lantas berlinangan air mata bercucuran..

Ni cuma dialog yang dikopipes dari sorang member pokcik..ok la rasenye jalan cerita dia..apa yang pokcik nak highlight kat sini ialah doa..tu yang paling penting..berdoalah pada DIA..dengan izinnya pasti akan dimakbulkan..seperkara lagi..antara adab berdoa itu adalah kita berdoa untuk saudara kita sesama muslim..lagipun bukankah mendoakan sesuatu kebaikan untuk orang lain itu mendatangkan pahala..??insyaallah..so..jom kita berdoa untuk diri..keluarga..teman-teman dan saudara semuslim..

Jangan risau..doa itu percuma..hanya perlu sedikit rembesan air liur dan kemahuan sahaja..

Kata ALLAH..

“Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam Keadaan hina dina”. 
(Al-Mu’min 40:60)

"Dan apabila hamba-hamba-Ku bertanya kepadamu tentang Aku, Maka (jawablah), bahwasanya Aku adalah dekat. aku mengabulkan permohonan orang yang berdoa apabila ia memohon kepada-Ku, Maka hendaklah mereka itu memenuhi (segala perintah-Ku) dan hendaklah mereka beriman kepada-Ku, agar mereka selalu berada dalam kebenaran ".
(Al-Baqarah 2: 186)

Doa..jangan tak doa tau..!! 


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...