salam..

Bacalah..

Bacalah dengan akal..bukan mata semata-mata..jangan terburu menghabiskan lembaran..tetapi tiada yang terselit dihati..biarlah lambat asalkan ada intipati yang difahami..moga apa yang tertulis dilembaran maya ini mampu membawa hidup dekat pada sang pencipta..sampaikan walaupun hanya satu ayat..moga ia tersebar dengan kebaikan..insyaALLAH..

Sunday, December 11, 2011

Kata Pensel & Pemadam..

Kisah sebatang Pensel dan sebiji Pemadam..



Seperti hari-hari biasa..ketika Pensel rancak menulis..Pemadam pasti akan sentiasa dibelakang..memeriksa sesuatu yang salah..lantas memadamnya dan meminta Pensel untuk menulis sesuatu yang baru..suatu hari setelah Pensel lelah menulis..Pensel melihat Pemadam dengan mata yang sayu..

Pensel : Dahla tu Pemadam..berhenti jela..tak perlu kau padam kesalahanku..

Pemadam : Tak apa..kau rehatla dulu..sikit je..kejap lagi bile aku dah habis padam kau tulisla yang baru..yang betul punye..

Setelah selesai memadam segala kesalahan Pensel..Pemadam menuju ke arah Pensel dengan langkah yang longlai kepenatan..

Pensel : Aku mintak maaf sebab dah selalu menyusahkan kau..

Pemadam : Tak apela..mana ade susah pun..aku ok je..

Pensel : Tak..serius ni..aku betul-betul mintak maaf dengan kau..dari ujung mata aku sampai ujung kaki..

Pemadam : Kau tak buat salah dengan aku pun..tak payahla nak mintak ampun bagai ni..

Pensel : Setiap kali aku buat salah..kau mesti tolong padamkan dan minta aku tulis yang baru..tapi kau sedar tak..semakin masa berlalu..secebis demi secebis dari bahagian kau akan hilang..aku khuatir kau akan hilang selamanya..

Pemadam : Telah aku dijadikan sebegini..benar..suatu hari nanti aku akan hilang..kau pasti akan jumpa pengganti..aku gembira untuk kau..tapi..aku juga ingin minta maaf dengan kau..

Pensel : Kenapa..??

Pemadam : Maafkan aku sebab aku tak mampu menemani kau selamanya..cuma satu pesan aku..habiskanlah sisa mata kau dengan menulis sesuatu yang benar..supaya kau tidak mensia-siakan hidup kau selepas ni..saban hari..kau juga makin pendek..akhirnya menghilang..

Pensel : Aku berharap begitulah..aku mahu melakukan segalanya yang benar..tapi apa kan daya..aku hanya pensel yang biasa..sering tersalah dan tersilap ketika menconteng perkataan..

Pemadam : Berubahlah..moga-moga kau jadi pensel yang berguna..

-SEKIAN-

Sahabat yang baik adalah sahabat yang sentiasa menegur temannya ketika temannya melakukan kesalahan..bukannya berkawan semata-mata ingin mendapatkan sesuatu faedah..kata pepatah arab..bila berkawan dengan saudagar minyak wangi..pasti tercalit sedikit haruman wanginya..bila berkawan dengan saudagar besi..pasti tercalit sedikit hapak bauan besi..berhati-hatilah dalam bersahabat..jika boleh carilah mereka yang elok pekertinya..moga kita tidak leka dengan kesalahan..kadang-kala kita rasa betul pada segala tindakan kita..tetapi hakikatnya salah..hanya kawan yang benar-benar baik mampu menegur kita..kawan memang mudah dicari dan mudah juga untuk pergi..tetapi sahabat yang benar-benar mencintai anda sangat sukar untuk pergi..

HARGAILAH SAHABAT YANG MENEGUR ANDA ATAS KESILAPAN ANDA..JANGAN MELATAH..SESUNGGUHNYA DIALAH SAHABAT YANG BENAR-BENAR MENCINTAI ANDA.. 


p/s : Harap-harap adalah mesej yang dapat penulis sampaikan..terima kasih kerana sudi membaca..semoga ALLAH merahmati kita semua..insyaALLAH.. 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...