salam..

Bacalah..

Bacalah dengan akal..bukan mata semata-mata..jangan terburu menghabiskan lembaran..tetapi tiada yang terselit dihati..biarlah lambat asalkan ada intipati yang difahami..moga apa yang tertulis dilembaran maya ini mampu membawa hidup dekat pada sang pencipta..sampaikan walaupun hanya satu ayat..moga ia tersebar dengan kebaikan..insyaALLAH..

Thursday, December 29, 2011

Aku Tahu..!!

Aku tahu..!!
Memberi salam sesama muslim tu merapatkan ukhuwah..
Tapi..
Aku bukan kenal dia pun..
Tak payahla bagi salam..

Oops..
Lupa pulak..!!

ASSALAMUALAIKUM..!!

Aku tahu..!!
Jawab salam tu wajib..
Tapi..
Bukannya aku kenal blogger ni..
Tak payah la jawab salam dia..

Oops..
Hehe..
Jangan terasa ye..



Aku tahu..!!
Memberi tempat dudukku di dalam tren pada orang tua satu amalan mulia..
Tapi..
Aku lebih suka duduk buat-buat tak peduli..
Aku juga penat dan aku yang dapat dulu tempat ni..!!



Aku tahu..!!
Buang sampah merata-rata ni tak elok..
Tapi..
Biarlah pekerja DBKL yang kutip..
Takkan nak makan gaji buta je diorang tu..



Aku tahu..!!
Bersedekah tu amalan mulia..
Tapi..
Aku pun belum kerja lagi..
Duit pun cukup makan je..

Aku tahu..!!
Tutup aurat tu satu kewajipan..
Tapi..
Main bola sekejap je kat padang..
Tak pe kut pakai seluar pendek.. 

Aku tahu..!!
Pakai baju ketat-ketat ni mendatangkan dosa pada aku dan orang lain..
Tapi..
Suka hati aku la nak pakai apa..
Ada aku suruh korang tengok..??



Aku tahu..!!
Bercouple tu haram..
Tapi..
Hidup kenala merasa semua tu..
Barula tak ketinggalan zaman orang kata..

Aku tahu..!!
Mengumpat tu ibarat memakan daging busuk..
Tapi..
Bukan selalu bergosip panas ni..
Sekali-sekala je pun..

Aku tahu..!!
Mengeluarkan perkataan carut tu satu dosa..
Tapi..
Kalau dah marah susah nak control..
Aku pun manusia biasa..!!

Aku tahu..!!
Menyertai majlis ilmu itu dilimpahi naungan para malaikat..
Tapi..
Aku lebih suka tidur di bilik dibawah naungan selimut tebal..
Penatla seharian bekerja..!!


Aku tahu..!!
Membaca al-Quran itu ibarat membaca kata-kata ALLAH..
Tapi..
Kerja aku belambak..
Tak sempat nak sentuh pun kadang-kadang..

Aku tahu..!!
Solat sunat dhuha tu memurahkan rezeki..
Tapi..
Makan minum aku sentiasa cukup..
Murah dah rezeki aku ni..

Aku tahu..!!
Puasa sunat isnin dan khamis tu satu sunnah..
Tapi..
Aku lebih suka tidak berpuasa..
Khuatir rakanku memperli diriku alim.. 


Aku tahu..!!
Solat jemaah tu menggandakan 27 kali pahala..
Tapi..
Aku lebih suka solat bersendirian..
Lebih tenang..!!


Aku tahu..!!
Berqiyamullail itu mendekatkan diri pada syurga..
Tapi..
Aku tak puas tidur lagi..
Susah nak bangun awal..

Aku tahu..!!
Mungkin ada orang menyampah bila baca blog ni..
Tapi..
Ada aku kisah..
Aku cuma menyampaikan je..

Selalunya..dalam kehidupan seharian kita moden ini..kita banyak mengetahui segala apa jenis maklumat..hal dunia mahupun akhirat..segalanya dihujung jari kita..hal yang haram dan juga yang halal..segalanya hanya dengan satu klik pada tetikus kita..tak cukup dari tu..kadang-kadang kita terdengar dari orang mahupun membaca dari artikel..tapi..pernah tak kita konsisten mengamalkan apa yang kita tahu..??

Renungkan kembali..tanya diri kita semula..

Kata ALLAH..

"Sesungguhnya kami telah menunjukkan jalan yang lurus. Ada yang bersyukur dan ada juga yang kafir"

(Al-Insaan : 3)

"Allah sekali-kali tidak akan menganiaya diri mereka melainkan mereka yang menganiaya diri mereka sendiri"

(Al-Ankabut : 40)

"Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum melainkan mereka mengubah keadaan mereka sendiri"

(Ar-Ra'du : 11)

Selamat beramal..

1 comment:

  1. salam.
    kadang2 bende yg salah tu dianggap fitrah.
    tu yg payah beno nak amal walaupun tahu.
    but still, tak boleh beralasan.
    sama2 lah cuba utk amalkan ilmu.
    ilmu tanpa amal ibarat pohon tanpa buah.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...