salam..

Bacalah..

Bacalah dengan akal..bukan mata semata-mata..jangan terburu menghabiskan lembaran..tetapi tiada yang terselit dihati..biarlah lambat asalkan ada intipati yang difahami..moga apa yang tertulis dilembaran maya ini mampu membawa hidup dekat pada sang pencipta..sampaikan walaupun hanya satu ayat..moga ia tersebar dengan kebaikan..insyaALLAH..

Saturday, September 24, 2011

Relax Bro..!!

Bro..jom solat jemaah sama-sama..??
Relax bro..!!
Waktu solat lama lagi..apa kata kau solat dulu..nanti aku follow..

Jom jemaah sekali..??


Bro..jom puasa sunat enam syawal..??
Relax bro..!!
Syawal baru je mula..kau puasa la dulu..minggu ke dua aku startla..

Jom puasa sunat..??


Bro..jom ikut majlis ilmu di surau tu..??
Relax bro..!!
Majlis ilmu bukannya satu..lepas ni ada lagi..next week aku pergila..

Jom join ta'lim..??


Bro..jom kita pergi ikut program bakti siswa ni..??
Relax bro..!!
Ramai dah orang pergi tahun ni..dah cukup bantuan dah..tahun depanla aku pergi..

Jom volunteer..??


Bro..jom studygroup buat calculus..??
Relax bro..!!
Exam lambat lagi..sebulan before exam pun sempat lagi..kau jela pergi..

Jom study..??


Bro..jom tadarus al-Quran sesama..??
Relax bro..!!
Aku tengah layan movie korea ni..tengah part konflik ni..lepas habis nanti aku join..

Jom baca al-quran..??


Bro..jom kita ikut program qiyamullail malam ni..??
Relax bro..!!
Hidup panjang lagi..enjoyla dulu..esok dah tua baru la taubat..

Jom qiyam..??


RELAX BRO..!!
____________________________________________________________

Sesungguhnya hidup mati itu adalah rahsia agung ALLAH yang maha esa..DIA lah yang menentukan segala sesuatu untuk kita..tercatit rapi di lohul mahfuz setiap satu persatu riwayat hidup manusia di dunia ciptaan DIA..

Manusia itu sering mencari alasan bila berhubung dengan ibadah..sering mencari-cari ruang di masa hadapan yang belum pasti untuk menikmati sedikit nikmat dunia ketika seruan kebaikan menjelma..tapi..tahukah manusia itu akan masa depannya..??hidup matinya..??ajal mautnya..??

Tidak..!!
Tiada siapa tahu akan nasib hidupnya..cuma yang boleh dilakukan hanyalah usaha mencapai keredhaan..

Insyaallah..

Andainya boleh dikatakan sebegini tatkala malaikat izrail datang menerpa..

RELAX BRO..!!
AKU TAK PUAS HIDUP LAGI..BILA AKU PUAS..BARU AKU PANGGIL KAU..

Wait..!!


RELAX BRO..!!
____________________________________________________________________

Rasulullah s.a.w. bersabda bermaksud :


"Rebutlah lima perkara sebelum datangnya lima perkara.
Pertama : Masa sihat sebelum datangnya sakit.
Kedua : Masa kaya sebelum datangnya masa sempit (miskin).
Ketiga : Masa lapang sebelum datangnya masa sibuk.
Keempat : Masa muda sebelum datangnya masa tua.
Kelima : Masa hidup sebelum datangnya masa mati."


(Hadith riwayat al-Hakim dan al-Baihaqi)








No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...